7
Фиг.3 Международен път Е80 като част от европейската пътна мрежа
През общината преминава и трансевропейската ж.п. линия, включваща
маршрута София – Истанбул. По протежението на тази ж.п. линия, на общинската
територия има три ж.п. гари – Виница, Първомай и Караджалово. Това местоположение
през годините е играело съществена роля както за икономиката на общината, така и за
нейното демографско и социално развитие.
Важно е да се отбележи, че с изграждането на трасетата на автомагистралите
„Тракия“ и „Марица“ (т.н. „надлъжно направление“ в посока изток – запад),
гореспоменатия транс – континентален автомобилен път от Западна и Централна
Европа към Близкия Изток се измества извън територията на общината, но остава в
непосредствена близост и с много добра транспортна достъпност.
„Отместването” на основните инфраструктурни коридори, обаче не влияе на
факта, че Първомай попада в центъра на т.н. „Оперативен триъгълник”, който обхваща
найактивната територия на Южен централен район за планиране, очертан по
„върховете“ от Пловдив, Стара Загора и агломерацията ХасковоДимитровград – с
икономически, териториален и демографски потенциал, равностоен на София – важна
предпоставка за равномерното балансирано развитие на ЮЦР и страната като цяло –
постулат залегнал в изискванията на ЕС и ЗРР.
Тези две особености на местоположението на община Първомай оформят и едно
важно нейно предимство – възможността да се съхрани чистотата на въздуха и
природата, днес качества, поценни от силното урбанизиране на дадена територия. В